Warholmgarden


lørdag 9. mars 2019

Lag på lag i Mellomstua - første trinn


Rivingsarbeiodet er kanskje noe av det mest spennende jeg vet med å sette i stand gamle hus - særlig der ulike tidsepoker har satt sitt preg på huset. For jeg vet at bak all skipsparketten og de "falske" bjelkene i taket, kan det skjule seg noen skikkelige godbiter. Eller ikke......

Det letteste er å starte med å fjerne parketten. Jeg hadde håpet på at den skjulte originalgulvet slik som inne på soverommet, men det gjorde det ikke. Det ser ut som det kan vær fra 30-50 tallet en gang. Dette var opprinnelig inngangspartiet til huset, med trapp opp i 2. etg, så det er ikke så unaturlig at det har blitt lagt nytt gulv når trappa forsvant. Uansett ser det ut til å være et gulv man kan fikse på.




Pipa er kasset inn med trefiberplater og tapetsert, sansynligvis fordi den kanskje ikke er så pen å se til. Rommet er lite nok som det er, og innkassingen stjeler plass, men i tillegg er det en annen ting å tenke på - nemlig sikkerhet i forhold til brann. Her slår kravene i TEK17 inn, og de finner du på sidene til Direktoratet for Byggkvalitet . Her har jeg sakset fra §15-3:

Røykkanal og skorstein skal
a) være tilstrekkelig tett
b) ha yttersider som er tilstrekkelig tilgjengelige til at sprekkdannelser kan oppdages

Preaksepterte ytelser:
Elementskorstein må ha minst to frie sider. De frie sidene kan
a) kles med papirtapet som har ubetydelig strekkstyrke slik at sprekkdannelser i skorstein lett kan oppdages, eller
b) forblendes med teglstein som bindes til skorsteinen med mørtel. 

Pipeløpet mitt er altså ikke i henhold til de tekniske forskriftene så her er det er bare å sette i gang å rive! Og hvilken fryd!! Det kjennes ut som om pipa endelig får lov til å puste når vi er ferdige med arbeidet. Dessuten virker faktisk rommet større - få cm har faktisk en del å si. Det blei nå ganske mye bedre etterpå synes jeg. Neste prosjekt blir å rive himlinga....




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar