Warholmgarden


fredag 1. mars 2019

Før jeg setter i gang........

Alt er mye enklere når man har en plantegning. En ting er hva man tenker mens man holder på uten å ha den fulle oversikten. En helt annen ting er å se det på papiret. Man kan få bekreftet sine tanker - eller man ser plutselig at de ideene man hadde ikke går likevel, så en plantegning er et av de viktigste verktøyene du kan starte med om du ser for deg ombygging.

Om det bare er ett råd jeg skal gi deg som arkitekt før du gyver løs på et gammelt hus, er det at du bruker god tid på planleggingen FØR du setter i gang. På papiret! Det blir fort himla dyrt å endre på ting etterpå. Og gjør det enkelt - ikke la det beste bli det godes fiende. Må du flytte på veggen? Må du rette opp et skjevt golv? Kan du ta det trinnvis og likevel bo i huset? Det er mye å ta stilling til som i sum koster penger, og få har ubegrensede ressurser. Hva er viktigst for deg?

For min egen del må jeg ha to tanker (minst) i hodet på en gang: Alle endringene jeg gjør må øke husets bruks- og økonomiske verdi, selv om det skulle vise seg at pengene tar slutt før jeg er i mål - OG jeg må ta det trinn for trinn. Rom for rom. Etasje for etasje. Over år.

Hva jeg drømmer om er en ting. Hva som er realistisk er noe helt annet. Hva kan jeg gjøre selv, og hva kan må jeg ha fagfolk til. Og må jeg i det hele tatt gjøre noe som helst? Heldigvis vet jeg sånn noenlunde hva jeg begir meg ut på. Utfordringen er å være tolmodig nok, ikke gape over for mye, og gjøre noen kompromiss undervegs som trolig vil smerte.....

Og mens jeg tenker meg om før jeg gjør flere endringer inne - rydder jeg altså  litt ute! Og vipps så kan man skimte huset som før var gjemt bak en megahøy tuja!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar